понедельник, 27 ноября 2017 г.

інтеграція у початковій і основній школі



Інтеграція у поч. і основ. школі
Актуальність теми
У практику сучасної школи останнім часом впроваджується багато інноваційних ідей з метою поліпшення навчально-виховного процесу. Одним з таких педагогічних технологій є інтегрований курс. Але процес інтеграції знаходиться ще в експериментальній стадії, тому необхідно теоретично, психологічно обґрунтувати його. Про важливість інтеграції знань неодноразово говорили у прогресивній педагогіці. [10,9 ] Концепція інтеграції освіти була запропонована Я. – А. Коменським, який вважав, що для формування системи знань важливо послідовно встановлювати зв’язки між предметами («Все, що знаходиться у взаємозв'язку, повинно вивчатися у такому ж взаємозв'язку»).

Не втратили актуальності думки Д. Локка і Й. – Г. Песталоцці, який розглянув інтеграцію як метод навчання. [10,10] У ХІХ столітті К.Д. Ушинський зробив найбільший внесок у розробку інтегрованих курсів. Він розробив модель, структуру, напрямки інтеграції. Інтеграцією письма і читання вченому вдалося створити аналітико-синтетичний метод навчання грамоти. [6,1 ]
Інтеграція важлива вимога сьогодення

Сутність поняття «інтеграція»
Вперше поняття «інтеграція» було використано в ХVII столітті Я.- А. Коменським у праці «Велика дидактика».
Слово інтеграція походить від латинського integration – цілий, у перекладі означає відновлення, відбудова, наповнення. У довідковій літературі цей термін тлумачиться як об’єднання в єдине ціле раніш ізольованих частин, елементів, компонентів, що супроводжується ускладненням і зміцненням зв’язків та відношень між ними.[10,6 ]
Особливо актуальними є справи інтегрування різнопредметних знань у початковій ланці освіти, оскільки для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу, без усвідомлення їх історичних ознак.
Методичними принципами об’єднання предметів є: 1. Опора на знання з багатьох предметів; 2. Взаємозв’язок в змісті окремих дисциплін; 3. Зближення однорідних предметів; 4. Розвиток загальних рис для ряду предметів. [6,2 ]
Інтеграція у навчанні передбачає об’єднання узагальнених знань про предмет, поняття, явище та підпорядкування їх цілому на основі між предметних зв’язків.
Поняття міжпредметних зв’язків визначається як взаємна узгодженість навчальних програм із різних дисциплін, як один із засобів розв’язання проблем комплексного підходу до навчання та виховання молодших школярів. Між предметні зв’язки відображають загальне між предметами як у змісті, так і в навчально-виховному процесі. Якщо їх систематично і цілеспрямовано використовувати, то вони перебудовують процес навчання та є дидактичним принципом, що веде до інтеграції. [10,7 ] Розрізняють такі види інтеграції: Зовнішню між предметну, внутрішньо предметну – обєднання знань навколо основних методів, законів, положень, понять; Інформативну , яка, в свою чергу, представлена новими інформативними технологіями; Педагогіко-технологічну – реалізація між предметних зв’язків, проведення інтегрованих уроків; Інституціональну – створення нових навчальних дисциплін, інтегрованих курсів, полі дисциплін; Психологічну – формування міждисциплінарної свідомості. [10,8 ]
Інтегровані курси
Для інтегрування окремих навчальних курсів у початковій школі існують об’єктивні причини й передумови. Однією з причин є необхідність усунути перевантаження дітей скоротити кількість навчальних годин протягом тижня, вилучити їх для предметів розвивально-виховного циклу. Об’єктивною передумовою цього є те, що інтегрований курс зможе вести сам учитель початкових класів, оскільки йому доводиться навчати дітей цих предметів у традиційній ізоляції. [6,2 ]
Перші комплексні програми були створені ГНСом ( Державною навчальною радою Росії) у 1922/23 навчальному році і для початкової школи розраховувалися на п’ять років. У 1 –му класі вивчалося трудове життя сімї, у 2 – му - села або міста, у 3 – му – рідного краю, у 4 – му – державне господарство та економічне життя в країні.
Від 20 квітня 2011р. відповідно до статті 31 Закону України « Про загальну середню освіту» Кабінет Міністрів України постановляє: затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти, що додається.
Відповідно до нового Державного стандарту метою освітньої галузі «Суспільствознавство» є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і громадянської компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду, що складається із загальнолюдських, загальнокультурних та національних цінностей, соціальних норм, громадянської активності, прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій і різних думок.
Ці компетентності як ключові мають міждисциплінарний характер, інтегруються за допомогою всіх освітніх галузей. [4,5 ]
За Типовими навчальними планами початкової школи в інваріантній складовій однією з рекомендованих програм є « Програма інтегрованого курсу з математики, читання, Я і Україна, основ здоров’я», 1 клас, авт. Вашуленко М.С., Бібік М.Н., Кочина Л.П., Коваль Н.С., 2006р. [9,8 ] Інтеграція набула ще більшого значення у зв’язку із затвердженням Державного стандарту загальної середньої освіти: у школах вводять інтегровані курси, блоки, дні, уроки.
Інтегровані уроки
Метою інтегрованих уроків є формування в учнів цілісного світогляду про навколишній світ; активізація їхньої пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу; створення творчої атмосфери в дитячому колективі; виявлення у школярів здібностей та їх особливостей; формування навичок самостійної роботи з додатковою літературою, таблицями, опорними схемами; підвищення інтересу до матеріалу, що вивчається; ефективна реалізація розвивально-виховної функції навчання. [10,18 ]
Таким чином, інтегрований урок не може бути ізольованим, « випадати з теми». Він повинен бути органічно сполучуваним із попереднім та наступним уроками, бути складовою всього навчально-виховного процесу. [10,19 ]
Чи однаково він реалізується як і традиційний урок? Для цього ми коротко спробуємо розкрити їх відмінності через порівняльну характеристику.
Вплив інтегрованих курсів та уроків на розвиток особистості школяра

Інтегровані курси та уроки як засіб формування особистості школяра
Інтеграція впливає на мотиваційну сферу молодших школярів. На підставі проведеного дослідження були зроблені такі висновки:
-Підвищується значущість освітньо-професійних ролей і, насамперед, ролі учня, школяра, майбутньої професійної ролі, а також ролей, що визначають успішність навчання; підвищується статус дружніх ролей; формується роль громадянина, члена суспільства, дослідника, індивідуальності та особистості; - Формується загальне позитивне ставлення до школи, ситуацій уроку, творчого навчального процесу; збільшується вагомість взаємин із вчителем та однокласниками; - Зростає протягом початкового навчання інтерес до інтегрованих уроків та курсів, підвищується їх престижність та популярність; - Збільшується включення навчального компоненту в різні (за змістом, формою, рівнем) види діяльності; - Посилюється вплив на зміну модальностей настрою позитивних оцінок, взаємин з однокласниками та вчителем; - В ієрархії мотивів відбувається підвищення мотивів шкільного навчання, творчості, обов’язку, мовленнєво-розумового, позитивних переживань; зниження мотивів: моторно-продуктивного, відтворення, спостереження і спілкування( з істотними позитивними змінами в їх розумінні і змісті), дуже негативного переживання; - Більшу вагомість набувають цілі, що пов’язані з навчанням, самовдосконаленням, вибором майбутньої професії, позитивними переживаннями, взаєминами з друзями, розвитком інтелектуальних здібностей; зменшується вагомість цілей, що пов’язані з хобі, отриманням матеріальної винагороди, закінченням шкільних занять та відпочинком, взаєминами в сім’ї. [11,51 ]
Уроки інтегрованого змісту вчитель проводить здебільшого вступні до теми або узагальнюючі. До них заздалегідь готують учнів: насичування їх сприймання відповідними враженнями, активізуючи словник, інтерес до певної теми.
Цим і визначається структура інтегрованого уроку. І. Організація класу.
  1. Привітання.
  2. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. ІV. Актуалізація та коригування опорних знань з усіх інтегрованих предметів. Цей етап доцільно провести у формі змістовної, лаконічної чіткої бесіди(8-10хвилин) . Об’єднання змісту навчальних дисциплін значно скорочує час і забезпечує емоційність, різносторонність, системність сприймання молодшими школярами предметів чи явищ що безперечною перевагою інтеграції. V. Повторення та аналіз основних фактів, подій, явищ. VІ. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації. VІІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей. VІІІ. Підбиття підсумків інтегрованого уроку. ІX. Домашнє завдання. Дається окремо для кожного із предметів, що зінтегровані в даному уроці. Гра поряд із працею й навчанням - один з основних видів діяльності людини. Гра сприяє засвоєнню знань не за примусом, а проходить зацікавлено, створює атмосферу здорового змагання, сприяє мобілізації та розвитку творчих здібностей, дає можливість оцінити себе серед інших учнів, а також працювати командою. За допомогою гри вчитель може розвивати усі види мовленнєвої діяльності учнів, і, перш за все, усне мовлення, яке є провідним видом мовленнєвої діяльності на середньому ступені навчання. Гра сприяє тому, що мовлення учнів стає змістовнішим, аргументованішим, складнішим за структурою мовного та мовленнєвого матеріалу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий